Open brief aan RBC-bestuur

Gepost door:ForzaRbc // 2016-04-20 00:00:00 // 3222 keer bekeken

Geacht RBC-bestuur,

Vandaag kwam het nieuws naar buiten dat hoofdtrainer Martijn van Galen op non-actief is gezet. Wij zijn hier zeer verbaasd over. Een kampioenschap zit er weliswaar niet in, maar we doen nog keurig mee om een plek in de nacompetitie. We zijn niet alleen verbaasd, we maken ons ook grote zorgen. Nog maar vijf jaar na het faillissement van de BVO lijkt de hele club op zijn gat te liggen: er is een ruzie met de stadioneigenaar die in de krant wordt uitgevochten, we staan na dit seizoen op straat, er is geen geld, er is geen hoofdtrainer, en er zijn nauwelijks nog supporters die wedstrijden bezoeken. We zitten met een hoop vragen die we jullie namens onze achterban willen stellen, en we hopen dat jullie bereid zijn deze te beantwoorden.

We maken ons zorgen over de prioriteit die aan de jeugd wordt toegekend. Wie de jeugd heeft, heeft uiteraard de toekomst. Wat de club echter interessant maakt en houdt voor supporters, sponsoren en buitenstaanders is ons vlaggenschip, het eerste elftal. De jeugdopleiding is erg duur. Zo hebben wij vernomen dat er sinds heroprichting een bedrag van meer dan twee ton aan besteed is. Geld dat er eigenlijk niet was, getuige het feit dat RBC betalingsachterstanden heeft bij onder meer het stadion. Klopt dit bedrag? Om met RBC stappen te kunnen zetten, is het belangrijk een sterk eerste elftal te hebben. Hoe kan het zo zijn dat er op de spelersgroep en de trainer bezuinigd wordt, terwijl voor de jeugd de bomen tot in de hemel groeien? En waar heeft de investering in de jeugdopleiding nu concreet toe geleid?

We maken ons ook zorgen om de redenen waarom Van Galen is weggestuurd. Er staat een meer dan prima elftal, dat positief in de publiciteit komt. De enige pech is dat Victoria03 zo stabiel is. We vragen ons af: hoe kan het zo zijn dat een trainer de laan uit wordt gestuurd, terwijl een vice-voorzitter er zo mordicus tegen is dat hij besluit op te stappen? Wat is de rol van Rob Hellendoorn geweest? Op welke ALV is hij door de leden gekozen als bestuurslid, en met welk mandaat opereert hij? Er wordt in de verklaring gesproken over een gebrek aan vertrouwen tussen de trainer en het bestuur. Waar is dit gebrek aan vertrouwen op gebaseerd? Wat schortte er precies aan de trainingen van Van Galen? En belangrijk: hoe weten jullie dat de spelers ontevreden waren over de trainer? Ons bereiken hele andere geluiden. Wij hebben het gevoel dat het ontslag van Van Galen een eenmansactie van Hellendoorn is geweest. Klopt dit?

We maken ons nog grotere zorgen over de kwaliteit van het RBC-bestuur, en de daarmee samenhangende financile huishouding van RBC. Hierboven hebben we al onze vrees geuit dat de jeugdopleiding onbetaalbaar is voor RBC, een bodemloze put waar een hoop geld in gaat maar waar niks uitkomt. RBC staat nog in het krijt bij verschillende partijen, waaronder de eigenaar van het stadion. RBC heeft een mondeling akkoord gesloten met Van Galen, en dit in februari ook al naar buiten gebracht. Er is in juridische zin dus sprake van een dienstverband. Hoe kan het in godsnaam zo zijn dat de club, terwijl we al op de rand van omvallen staan, zo lichtzinnig besluit om aan kapitaalsvernietiging te doen door een werknemer met wie twee maanden geleden een verlenging van zijn dienstverband is afgesproken nu op non-actief te zetten?

De meeste zorgen maken we ons echter over de toekomst van RBC. We zeiden al: er is op dit moment niks meer. Geen trainer, geen fans, geen geld, geen locatie voor volgend seizoen. De jeugdopleiding hangt als een zwaard van Damocles boven onze club. We zijn enkele jaren na het faillissement terug bij af. Weer moeten we bang zijn de club te verliezen. Wij zijn bang dat RBC binnenkort niet meer leeft. Kunnen jullie ons vertellen waarom we ons geen zorgen hoeven te maken?

Groet,

SV RBC & RBCFans.nl

Er zijn nog geen reacties toegevoegd